Persoalan-persoalan
yang tidak seimbang tersebut yakni sebagai berikut, dalam kehidupan terdapat
suatu kejadian di mana seseorang hanya mementingkan urusan dunianya sahaja atau
berprinsip hidupnya hanyalah untuk mencari kesenangan semata dan hal ini mewujudkan dalam aktiviti sehari-hari dan
dalam pergaulan, seperti merokok, minuman keras, berjudi, dadah dan semua
perbuatan maksiat atau walaupun tidak berbuat maksiat dia memenuhi keperluan
secara berlebihan, seperti makan dan tidur dengan berlebih-lebihan atau
bermalasan-malasan fenomena yang seperti ini merupakan suatu kecenderungan
terus-menerus terhadap perkara yang negatif. Kecenderungan yang terus-menerus
terhadap perkara positif, boleh diumpamakan sebagai berikut, seseorang yang
terus-menerus melakukan ibadah dengan cara mengurung diri, serta tidak
memperdulikan persekitaran sosial sekitar.
Walaupun
dimaksudkan sebagai suatu keseimbangan atau adil, hal itu bukan bererti harus
meletakkan kedudukan ditengah-tengah kerana realitinya suatu pertengahan belum
tentu menunjukkan suatu keseimbangan kerana bergantung bebanannya. Hal ini
mungkin lebih mudah difahami oleh seorang seni bina atau seorang jurutera
teknik atau contohnya dapat diambil sebagai berikut, seorang ibu mempunyai dua
orang anak, anak pertama sedang belajar di universiti, manakala yang lagi
seorang masih belajar di sekolah menengah, sudah semestinya ibu tersebut tidak
akan memberikan wang saku dengan jumlah yang sama kepada anak-anaknya, jika ibu
tersebut berpegang pada prinsip keadilan tentu ia akan memberikan wang dengan
dengan jumlah yang lebih kepada anaknya yang tua kerana anak ini memerlukan
keperluan yang lebih berbanding anaknya yang masih berada di peringkat sekolah
menengah.
Sikap
tawazun sangat diperlukan oleh kita sebagai orang Islam, tujuannya adalah agar
kita tidak melakukan sesuatu hal yang berlebihan dalam hal-hal yang lain atau
malah melupakannya, padahal hal yang dimaksudkan itu mempunyai hak yang harus
ditunaikan pada diri kita.
Rasulullah
saw memerintahkan kita untuk bersikap tawazun yang dapat diambil sebagai contoh
kisah para sahabat Rasulullah saw, yang kurang lebih seperti ini, ada tiga
orang sahabat Rasulullah saw yang datang kepada beliau dan mengutarakan
maksudnya masing-masing, orang yang pertama mengatakan bahawa dia tidak akan
berkahwin selama hidupnya, kemudian orang yang kedua mengatakan bahawa dia akan
berpuasa setiap hari dan terus-menerus seumur hidupnya dan yang terakhir
mengatakan bahawa ia akan solat tanpa henti-henti, Rasulullah saw menjawab,
kalian jangan seperti itu, masing-masing urusan ada haknya, urusan dunia haknya
sedangkan urusan akhirat ada juga haknya, jalankan hal itu dengan seimbang.
Allah
swt menciptakan alam ini dengan keseimbangan dan memerintahkan kita untuk
menjaga keseimbangan itu seperti yang termaktup dalam surah Ar-Rahmaan: 7-9,
yang bermaksud:
"Dan
Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan). Supaya
kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. Dan betulkanlah cara menimbang
itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu."
Kemampuan
manusia untuk bertawazun disokong oleh fitrahnya, manusia diciptakan dengan
fitrahnya oleh Allah swt, yang mana fitrahnya itu adalah hanif iaitu
kecenderungan untuk melakukan kebaikan dan engakui ketauhidan, namun keadaannya
selepas lahir yang kadang-kadang diarahkan oleh kedua-dua orang tuanya membuat
anak tersebut menjadi nasrani, yahudi, majusi apabila orang tuanya merupakan bukan
Islam. Sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Ar-Ruum: 30 yang bermaksud:
"Maka
hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (Tetaplah atas) fitrah
Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan
pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui "Serta hadis Rasulullah yang berbunyi:" Setiap bayi
dilahirkan daIam keadaan fitrah (Islam) orang tuanyalah yang menjadikan ia
sebagai Yahudi, Nasrani atau Majusi (Mutafaq alaih) ".
Dalam
menjalankan fitrah tersebut, manusia diberikan oleh Allah swt tiga keupayaan
kepada manusia iaitu:
Jasmani
Setiap
manusia menyedari akan hal ini, masing-masing mengetahui cara-cara memenuhi
keperluannya, diantaranya dengan makan, minum, rehat, pakaian, tempat tinggal.
Dalam hal ini Rasulullah saw memberikan garis panduan dan arahan yang berkaitan
dengan cara-cara memenuhi keperluan tersebut, seperti dalam hal makan dan minum,
Rasulullah saw mengatakan sebagai berikut "makanlah sebelum lapar dan
berhentilah sebelum kenyang". Secara logik hadis ini boleh diterima bahawa
jika diibaratkan suatu sistem, bila sesuatu melampaui batasnya pasti penggera
akan berbunyi atau memberi amaran di saat waktu kritikal dan bahaya. Sama ada
penggera itu merupakan sesuatu perkara yang baik atau ditunggu-tunggu? Tentu
sahaja tidak, malah dapat memberi kesan yang tidak baik.
Akal
Hal
yang paling membezakan manusia dengan makhluk-makhluk ciptaan Allah swt yang
lain dengan dianugerahkan akal, dengan akal ini manusia seharusnya mampu
menilai benda baik dan buruk supaya tidak terjerumus kedalam jurang maksiat, apabila
manusia mampu menggunakan akalnya dengan sebaik-baiknya dan terus-menerus
mencari kebenaran, maka darjatnya boleh melebihi para malaikat dan apabila
manusia tidak menggunakan akal dan senang jatuh kedalam kemerosotan moral dan
sebagainya maka darjatnya menyamai haiwan bahkan lebih rendah lagi. Jadi
bagaimana cara memenuhi keperluan dari potensi ini? Jawapannya ialah sentiasa belajar
dan menuntut ilmu apa sahaja ilmunya tentu saja ilmu yang positif baik itu
berkaitan dengan dunia walaupun dengan akhirat, yang penting dilakukan kerana
lillahi ta'ala.
Jiwa
Tidak
semua orang menyedari sepenuhnya akan keupayaan ini, apabila seseorang merasa
gelisah atau tidak tenteram, ia merupakan salah satu petanda akan kekurangan
ruh, namun banyak diantara orang yang tidak faham akan hal ini untuk
melampiaskannya kepada hal-hal yang negatif terutama generasi muda sekarang
yakni minum minuman keras, dadah, seks bebas mencuri bahkan bunuh diri, seperti
yang sering kita lihat pada infotaimen-infotaimen selebriti yang begitu
digembar-gemburkan, sebagai akibat dari kekurangan akan ruh maka cacat moral
akan terjadi pada yang bersangkutan sehingga ia tidak akan merasakan perasaan
bersalah sesudah melakukan perbuatan-perbuatan dosa tersebut. Agama Islam
sangat memperhatikan dengan hal ini, yakni bagaimana caranya untuk memenuhi
keperluan rohani, yaitu dengan rajin dalam beribadah terutama yang wajib
(rukun), lalu dilanjutkan dengan sunah seperti memperbanyak membaca Al-Qur'an,
berzikir, bermuhasabah, dan sebagainya.
Sebahagian
manusia ingin mempunyai keseimbangan (tawazun) antara pekerjaan dengan waktu
dalam kehidupan sehari-hari, kerana begitu banyak pekerjaan atau kewajipan
daripada waktu yang tersedia. Sehingga manusia dituntut untuk tawazun
menyelesaikan pekerjaan dengan masa yang terhad. Kerana pada kenyataannya,
masih terdapat sebahagian manusia yang belum dapat mengimbangi pekerjaan yang
menyebabkan kelewatan kerja, kelalaian, dan kemalasan.
Di sini,
saya ingin berkongsi strategi agar kita mampu membina sebuah keseimbangan
dengan masa yang terhad.
Pertama,
tetapkan niat. Ketika kita bekerja atau melaksanakan kewajipan niatkanlah hanya
mengharap keredhaan illahi, agar pekerjaan tersebut bernilai ibadah (ukhrawi)
di hadapan Illahi bukan sekadar tuntutan duniawi.
Sebagaimana sabda nabi: "Sesungguhnya setiap
perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas)
berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya kerana (ingin
mendapatkan keredhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan)
Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya kerana menginginkan kehidupan
yang layak di dunia atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya
(akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan."
Kedua,
plotkan agenda, bekerja mengikut kemampuan.
Dalam firman-Nya disebutkan: "Allah
tidak akan membebani manusia kecuali sesuai kemampuannya."
Kemampuan disini harus dibarengi dengan
ikhitiar yang maksimum untuk menyelesaikan suatu pekerjaan. Dalam sabda nabi
disebutkan: "laksanakan ibadah sesuai kemampuan, jangan membiasakan ibadah
lalu kamu kerjakan." (Muttafaqun
alaih).
Ketiga,
laksanakan apa yang sudah dirancangkang.
Dalam
firman-Nya Allah menyebutkan di dalam surat As-saff ayat 2-3: "Wahai
orang-orang beriman! Kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu
kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa
yang tidak kamu kerjakan."
Semoga kita bukan termasuk senarai orang-orang
yang sangat dibenci Allah sebagaimana yang telah disebutkan dalam firman-Nya.
Keempat,
berterusan dalam beramal.
Sabda nabi
menyebut: "amal kebaikan yang disukai Allah ialah yang langgeng meskipun
sedikit." (HR.Bukhari)
Kelima,
intropeksi diri.
"Sesungguhnya Allah merentangkan
tangan-Nya pada malam hari memberi kesempatan taubat bagi tingkah laku
kesalahan pada siang hari.Dan merentangkan tangan-Nya pada siang hari memberi
kesempatan taubat bagi pelaku keslahan pada malam hari sampai kelak matahari
terbit dari barat (kiamat)." (Bukhori)
terima kasih atas info saya gunakan untuk assingment saya
ReplyDelete