q Kesederhanaan
dalam syariat adalah memberi makna segala
hukum hakamnya adalah bersifat sederhana. Tidak ekstrem kepada yang
berlebihan atau berkurangan.
q Boleh
berlaku perubahan dan penyesuaian
tertentu pada pelaksanaan hukum mengikut keperluan yang tertentu. Contohnya
solat fardhu hendaklah dilakukan secara berdiri. Diberikan kelonggaran untuk
duduk bagi yang sakit.
q Wasatiah
juga memberi makna pertengahan antara
dua perkara. Mengambil tindakan antara dua kecenderungan. Contohnya antara
kaya dan miskin. Maka mengambil pendirian sederhana dalam mencari harta lebih
diutamakan.
q Apabila
kita merujuk kepada Al-Quran, kita akan dapati Al-Quran menyifatkan umat Islam
sebagai umat yang sederhana atau mempunyai konsep pertengahan dalam
segala aspek kehidupan mereka.
Ini dapat dilihat dalam Firman
Allah swt. yang bermaksud : “demikianlah pula kami telah jadikan kamu umat yang
adil (pertengahan) supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia……” (Surah
al-Baqarah: 143)
q Kesederhanaan
yang diamalkan di dalam Islam adalah bermatlamat untuk mencari kebenaran atau Al-Haq. Dalam menuju ke arah kebenaran
pastinya akal semata-mata tidak mampu untuk memimpin manusia mencapai kebenaran
yang mutlak. Roh kesederhanaan dalam Islam ditiup oleh Al-Quran yang merupakan
wahyu Ilahi untuk mengimbangi di antara kehendak manusia dan agama.
q Apabila
manusia tidak boleh melewati batas dalam urusan rohaniah dan jasmaniah dan
tidak berlebih-lebihan dalam urusan akhirat dan tidak berlebihan dalam urusan
dunia, maka jalan seperti itu akan membawa manusia kepada “jalan tengah” di antara dua jalan yang bertentangan.
q Islam melarang umatnya
berlebih-lebihan dalam agama, membantah ajaran-ajaran
penyeksaan diri demi agama. Ini dibuktikan dengan kebenaran memakan makanan
yang lazat-lazat dan memakai perhiasan, asal tidak berlebih-lebihan dan tidak bersikap
sombong.
Ciri-ciri
kesederhanaan syariah Islam adalah seperti berikut:
1. Keseimbangan
antara Nas Syarie dan realiti kehidupan.
q Nas-nas yang datang dari
Al-Quran dan hadis yang sohih merupakan hukum
yang pasti. Hukumnya adalah pasti dalam soal yang diperkatakan oleh nas
tersebut. Sebahagian ulama Islam berpendapat bahawa ayat-ayat Al-Quran dan
hadis Nabi yang sahih tidak datang dalam bentuk pasti melainkan dalam soal-soal
ibadah tauhid sahaja. Manakala aspek lain seperti sosial, pemerintahan,
perniagaan dan hubungan antara manusia datang dalam bentuk zanni. Natijahnya bahawa Islam dalam perundangannya
mengambil kira soal hubungan kehidupan manusia yang berubah-ubah dengan
tuntutan agama iaitu dengan mengimbangi antara nas dan realiti kehidupan.
2.
Perbezaan antara ideal dan realiti
q Islam mengambil kira keadaan manusia dan kemampuan mereka
sebelum sesuatu hukuman dilaksanakan. Islam juga menggalakkan umatnya
melakukan perkara-perkara yang membawa mereka ke suatu tahap yang paling ideal,
contohnya amalan sunat. Amalan tersebut bukanlah suatu yang diwajibkan oleh Islam
tetapi ia lebih bersifat sukarela dari hamba yang mencari keredhaan tuhannya.
Kesemua hukum taklif yang diwajibkan oleh Islam terhadap umatnya adalah dalam
lingkungan kemampuan dan upaya manusia. Sebagai contoh dalam pemilikan harta, Islam
mengiktiraf pemilikan harta individu dan kekayaan kerana ianya adalah naluri
manusia.
3.
Keseimbangan antara kehendak individu dan masyarakat
q Dalam persoalan hubungan
kekeluargaan, segala hukum tanggungjawab yang dikenakan ke atas semua ahli
keluarga adalah untuk kepentingan bersama dan pembinaan sebuah keluarga yang
harmonis.
4.
Keseimbangan antara matlamat dan cara
q Kesederhanaan hubungan
antara matlamat dan cara hanya terdapat dalam perundangan Islam sahaja.
Perundangan Islam mampu mencapai matlamat yang sempurna untuk menggabungkan antara cara dan matlamat
dengan pendekatannya yang tersendiri iaitu melalui kaedah “Sadul zaraie”.
Pendekatan ini tidak terdapat dalam mana-mana perundangan sivil yang menilai
matlamat suatu hukum itu terpisah dari cara pelaksanaannya. Sedangkan Islam
pula melihat kepada pendekatan “cara berpandukan matlamat”
No comments:
Post a Comment