Monday 7 March 2016

Tawazun (Keseimbangan)


Persoalan-persoalan yang tidak seimbang tersebut yakni sebagai berikut, dalam kehidupan terdapat suatu kejadian di mana seseorang hanya mementingkan urusan dunianya sahaja atau berprinsip hidupnya hanyalah untuk mencari kesenangan semata dan hal ini  mewujudkan dalam aktiviti sehari-hari dan dalam pergaulan, seperti merokok, minuman keras, berjudi, dadah dan semua perbuatan maksiat atau walaupun tidak berbuat maksiat dia memenuhi keperluan secara berlebihan, seperti makan dan tidur dengan berlebih-lebihan atau bermalasan-malasan fenomena yang seperti ini merupakan suatu kecenderungan terus-menerus terhadap perkara yang negatif. Kecenderungan yang terus-menerus terhadap perkara positif, boleh diumpamakan sebagai berikut, seseorang yang terus-menerus melakukan ibadah dengan cara mengurung diri, serta tidak memperdulikan persekitaran sosial sekitar.
Walaupun dimaksudkan sebagai suatu keseimbangan atau adil, hal itu bukan bererti harus meletakkan kedudukan ditengah-tengah kerana realitinya suatu pertengahan belum tentu menunjukkan suatu keseimbangan kerana bergantung bebanannya. Hal ini mungkin lebih mudah difahami oleh seorang seni bina atau seorang jurutera teknik atau contohnya dapat diambil sebagai berikut, seorang ibu mempunyai dua orang anak, anak pertama sedang belajar di universiti, manakala yang lagi seorang masih belajar di sekolah menengah, sudah semestinya ibu tersebut tidak akan memberikan wang saku dengan jumlah yang sama kepada anak-anaknya, jika ibu tersebut berpegang pada prinsip keadilan tentu ia akan memberikan wang dengan dengan jumlah yang lebih kepada anaknya yang tua kerana anak ini memerlukan keperluan yang lebih berbanding anaknya yang masih berada di peringkat sekolah menengah.

Sikap tawazun sangat diperlukan oleh kita sebagai orang Islam, tujuannya adalah agar kita tidak melakukan sesuatu hal yang berlebihan dalam hal-hal yang lain atau malah melupakannya, padahal hal yang dimaksudkan itu mempunyai hak yang harus ditunaikan pada diri kita.

Rasulullah saw memerintahkan kita untuk bersikap tawazun yang dapat diambil sebagai contoh kisah para sahabat Rasulullah saw, yang kurang lebih seperti ini, ada tiga orang sahabat Rasulullah saw yang datang kepada beliau dan mengutarakan maksudnya masing-masing, orang yang pertama mengatakan bahawa dia tidak akan berkahwin selama hidupnya, kemudian orang yang kedua mengatakan bahawa dia akan berpuasa setiap hari dan terus-menerus seumur hidupnya dan yang terakhir mengatakan bahawa ia akan solat tanpa henti-henti, Rasulullah saw menjawab, kalian jangan seperti itu, masing-masing urusan ada haknya, urusan dunia haknya sedangkan urusan akhirat ada juga haknya, jalankan hal itu dengan seimbang.

Allah swt menciptakan alam ini dengan keseimbangan dan memerintahkan kita untuk menjaga keseimbangan itu seperti yang termaktup dalam surah Ar-Rahmaan: 7-9, yang bermaksud:

"Dan Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan). Supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu. Dan betulkanlah cara menimbang itu dengan adil dan janganlah kamu mengurangi neraca itu."

Kemampuan manusia untuk bertawazun disokong oleh fitrahnya, manusia diciptakan dengan fitrahnya oleh Allah swt, yang mana fitrahnya itu adalah hanif iaitu kecenderungan untuk melakukan kebaikan dan engakui ketauhidan, namun keadaannya selepas lahir yang kadang-kadang diarahkan oleh kedua-dua orang tuanya membuat anak tersebut menjadi nasrani, yahudi, majusi apabila orang tuanya merupakan bukan Islam. Sebagaimana yang dinyatakan dalam surah Ar-Ruum: 30 yang bermaksud:

"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (Tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui "Serta hadis Rasulullah yang berbunyi:" Setiap bayi dilahirkan daIam keadaan fitrah (Islam) orang tuanyalah yang menjadikan ia sebagai Yahudi, Nasrani atau Majusi (Mutafaq alaih) ".


Dalam menjalankan fitrah tersebut, manusia diberikan oleh Allah swt tiga keupayaan kepada manusia iaitu:

Jasmani

Setiap manusia menyedari akan hal ini, masing-masing mengetahui cara-cara memenuhi keperluannya, diantaranya dengan makan, minum, rehat, pakaian, tempat tinggal. Dalam hal ini Rasulullah saw memberikan garis panduan dan arahan yang berkaitan dengan cara-cara memenuhi keperluan tersebut, seperti dalam hal makan dan minum, Rasulullah saw mengatakan sebagai berikut "makanlah sebelum lapar dan berhentilah sebelum kenyang". Secara logik hadis ini boleh diterima bahawa jika diibaratkan suatu sistem, bila sesuatu melampaui batasnya pasti penggera akan berbunyi atau memberi amaran di saat waktu kritikal dan bahaya. Sama ada penggera itu merupakan sesuatu perkara yang baik atau ditunggu-tunggu? Tentu sahaja tidak, malah dapat memberi kesan yang tidak baik.

Akal

Hal yang paling membezakan manusia dengan makhluk-makhluk ciptaan Allah swt yang lain dengan dianugerahkan akal, dengan akal ini manusia seharusnya mampu menilai benda baik dan buruk supaya tidak terjerumus kedalam jurang maksiat, apabila manusia mampu menggunakan akalnya dengan sebaik-baiknya dan terus-menerus mencari kebenaran, maka darjatnya boleh melebihi para malaikat dan apabila manusia tidak menggunakan akal dan senang jatuh kedalam kemerosotan moral dan sebagainya maka darjatnya menyamai haiwan bahkan lebih rendah lagi. Jadi bagaimana cara memenuhi keperluan dari potensi ini? Jawapannya ialah sentiasa belajar dan menuntut ilmu apa sahaja ilmunya tentu saja ilmu yang positif baik itu berkaitan dengan dunia walaupun dengan akhirat, yang penting dilakukan kerana lillahi ta'ala.

Jiwa

Tidak semua orang menyedari sepenuhnya akan keupayaan ini, apabila seseorang merasa gelisah atau tidak tenteram, ia merupakan salah satu petanda akan kekurangan ruh, namun banyak diantara orang yang tidak faham akan hal ini untuk melampiaskannya kepada hal-hal yang negatif terutama generasi muda sekarang yakni minum minuman keras, dadah, seks bebas mencuri bahkan bunuh diri, seperti yang sering kita lihat pada infotaimen-infotaimen selebriti yang begitu digembar-gemburkan, sebagai akibat dari kekurangan akan ruh maka cacat moral akan terjadi pada yang bersangkutan sehingga ia tidak akan merasakan perasaan bersalah sesudah melakukan perbuatan-perbuatan dosa tersebut. Agama Islam sangat memperhatikan dengan hal ini, yakni bagaimana caranya untuk memenuhi keperluan rohani, yaitu dengan rajin dalam beribadah terutama yang wajib (rukun), lalu dilanjutkan dengan sunah seperti memperbanyak membaca Al-Qur'an, berzikir, bermuhasabah, dan sebagainya.

            Sebahagian manusia ingin mempunyai keseimbangan (tawazun) antara pekerjaan dengan waktu dalam kehidupan sehari-hari, kerana begitu banyak pekerjaan atau kewajipan daripada waktu yang tersedia. Sehingga manusia dituntut untuk tawazun menyelesaikan pekerjaan dengan masa yang terhad. Kerana pada kenyataannya, masih terdapat sebahagian manusia yang belum dapat mengimbangi pekerjaan yang menyebabkan kelewatan kerja, kelalaian, dan kemalasan.
Di sini, saya ingin berkongsi strategi agar kita mampu membina sebuah keseimbangan dengan masa yang terhad.

                 Pertama, tetapkan niat. Ketika kita bekerja atau melaksanakan kewajipan niatkanlah hanya mengharap keredhaan illahi, agar pekerjaan tersebut bernilai ibadah (ukhrawi) di hadapan Illahi bukan sekadar tuntutan duniawi.

Sebagaimana sabda nabi: "Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya kerana menginginkan kehidupan yang layak di dunia atau kerana wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan."
Kedua, plotkan agenda, bekerja mengikut kemampuan.

Dalam firman-Nya disebutkan: "Allah tidak akan membebani manusia kecuali sesuai kemampuannya."

Kemampuan disini harus dibarengi dengan ikhitiar yang maksimum untuk menyelesaikan suatu pekerjaan. Dalam sabda nabi disebutkan: "laksanakan ibadah sesuai kemampuan, jangan membiasakan ibadah lalu kamu kerjakan." (Muttafaqun alaih).
Ketiga, laksanakan apa yang sudah dirancangkang.
Dalam firman-Nya Allah menyebutkan di dalam surat As-saff ayat 2-3: "Wahai orang-orang beriman! Kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."

Semoga kita bukan termasuk senarai orang-orang yang sangat dibenci Allah sebagaimana yang telah disebutkan dalam firman-Nya.

Keempat, berterusan dalam beramal.
Sabda nabi menyebut: "amal kebaikan yang disukai Allah ialah yang langgeng meskipun sedikit." (HR.Bukhari)
Kelima, intropeksi diri.

            
            "Sesungguhnya Allah merentangkan tangan-Nya pada malam hari memberi kesempatan taubat bagi tingkah laku kesalahan pada siang hari.Dan merentangkan tangan-Nya pada siang hari memberi kesempatan taubat bagi pelaku keslahan pada malam hari sampai kelak matahari terbit dari barat (kiamat)." (Bukhori)

1 comment:

  1. terima kasih atas info saya gunakan untuk assingment saya

    ReplyDelete